linkedin googlep phone mail hours where twit fb download alert login idea3 idea4 sgbikonkaglowna2 sgbglownaikona1 menu_toggler compass arrow-triangle-top arrow-triangle-bottom arrow-light-bottom arrow-light-right close search

Fałszywe Inwestycje - Czym są? - Braniewsko-Pasłęcki Bank Spółdzielczy z siedzibą w Pasłęku

Fałszywe Inwestycje – Czym są?

 

 

Dbaj o bezpieczeństwo i nie daj się oszustom!

Dowiedz się czym są fałszywe inwestycje, na czym polegają takie oszustwa i jak się przed nimi chronić.

Uważaj na fałszywe inwestycje. To jedna z metod, z których najczęściej korzystają oszuści. Polega na oferowaniu ponadprzeciętnych zysków z inwestycji w akcje, surowce czy kryptowaluty. Przestępcy podszywają się pod maklerów bądź brokerów giełdowych i proponują nowe możliwości zainwestowania pieniędzy, które wcześniej nie były dostępne na rynku dla każdego. Starają się dopasować swoje ataki socjotechniczne do specyfiki rynku krajowego oraz obecnej sytuacji geopolitycznej. Doskonale przedstawiona oferta staje się przekonująca, przez co ciężko rozpoznać kłamstwo.

Jak przebiega takie oszustwo?

• Oszust kontaktuje się z klientem telefonicznie, e-mailowo lub przez media społecznościowe. Oferuje szansę zainwestowania w produkt, który przynosi bardzo wysokie zyski w krótkim czasie. Co ważne, fałszywe oferty są też publikowane na specjalnie przygotowanych serwisach lub w serwisach społecznościowych, np. na Facebooku.
• Oferta wydaje się bardzo atrakcyjna, a oszust gwarantuje brak ryzyka inwestycyjnego, co jeszcze bardziej usypia czujność.
• Oszust chce uwiarygodnić swoją historię, więc nielegalnie wykorzystuje wizerunki znanych i powszechnie szanowanych osób. Udowadnia, że nawet oni zainwestowali swoje środki w ten produkt.
• Najważniejszy etap dla oszusta to instalacja oprogramowania zdalnego pulpitu na urządzeniu klienta (np. popularny Any Desk).
• Oszust przez telefon instruuje, jak „zainwestować”, a jednocześnie wyprowadza środki z konta klienta. Wmawia mu, że to „inwestycja”, a w rzeczywistości przelewa pieniądze na inny rachunek, aby go ukraść.
Ważne: innym etapem tego oszustwa jest to, że klient może przyjąć przelew na swój rachunek. Warto pamiętać, żeby w żadnym wypadku nie przelewać tak przyjętych pieniędzy dalej! Klient weźmie wówczas udział w oszustwie – pomoże przestępcom „przeprać” pieniądze pochodzące z kradzieży od innej osoby. W ten sposób oszuści tworzą złudzenie zysku, który natychmiast trzeba „zainwestować dalej”.

Jak się chronić?

• Nigdy nie podawać loginu i hasła do bankowości internetowej czy danych karty płatniczej (numer karty, CVV, data ważności) – te informacje są poufne, powinny być znane tylko klientowi.
• Nie instalować dodatkowego oprogramowania (np. Any Desk) na urządzeniach, z których klient loguje się do aplikacji bankowej.
• Jeśli klient otrzyma przelew z obcego rachunku, który wygląda jak „zwykły” od innej osoby, nie może przekazywać go dalej. Jeśli to zrobi, weźmie udział w przestępstwie.
• Jeśli klient podejrzewa, że to oszustwo, powinien zadzwonić na policję.

Jeśli dojdzie do oszustwa…

Nie czekaj, reaguj! Jak najszybciej skontaktuj się z naszym Bankiem lub zadzwoń pod Infolinię SGB, czynną 24/7:
• 800 888 888 (bezpłatne połączenie)
• 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora).

Wróć do strony o bezpieczeństwie

Ułatwienia dostępu