Początek października to również początek europejskiej kampanii służącej zwiększeniu świadomości i wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa.
W Polsce kampanię koordynuje Państwowy Instytut Badawczy NASK.
W wydarzenie już po raz drugi włącza się Krajowy Związek Banków Spółdzielczych wraz z bankami spółdzielczymi. Przez październik na stronach internetowych oraz
w mediach społecznościowych banków spółdzielczych oraz KZBS będą publikowane artykuły, nagrania wideo oraz grafiki edukacyjne związane
z cyberbezpieczeństwem.
Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa (European Cyber Security Month – ECSM) to ogólnoeuropejska kampania, organizowana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Sieci i Informacji ENISA z inicjatywy Komisji Europejskiej. Przez cały październik we wszystkich krajach członkowskich odbywają się wydarzenia, które podnoszą wśród użytkowników narzędzi cyfrowych świadomość na temat wagi bezpieczeństwa w sieci oraz nowoczesnych technologii.
Celem kampanii jest popularyzacja wiedzy, zwiększanie świadomości i wymiana dobrych praktyk w obszarze cyberbezpieczeństwa wśród szerokiej grupy użytkowników Internetu, profesjonalistów, a także ekspertów zajmujących się edukacją oraz profilaktyką dzieci i młodzieży.
Tematami tegorocznej edycji będą sposoby zabezpieczania sprzętów, z których korzystamy, ochrona swoich danych i prywatności w sieci (skierowane zwłaszcza do osób starszych), tworzenie silnych i bezpiecznych haseł, informowanie o tym jak się chronić przed utratą danych oraz pieniędzy, a także co zrobić, gdy zostaliśmy ofiarą przestępstwa internetowego.
W Polsce kampanię po raz dziewiąty koordynuje NASK Państwowy Instytut Badawczy. W trakcie Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa odbywają się warsztaty, konferencje, kampanie i inicjatywy, które mają podnieść świadomość na temat cyberbezpieczeństwa i nowych technologii. Z założenia organizowane wydarzenia mają przestrzegać przed potencjalnymi zagrożeniami i promować odpowiedzialne korzystanie z sieci.
Braniewsko – Pasłęcki Bank Spółdzielczy ostrzega !
Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku. Obecnie z reguły są to osoby o wschodnio brzmiącym akcencie.
Podają się za pracowników Banku pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji i proszą o instalację oprogramowania Any Desk.
Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości celem oszustów jest m.in. zdobycie danych do logowania czy narzędzia autoryzacyjnego lub Twoich innych, równie cennych danych.
Przypominamy, że pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o:
W przypadku, gdy:
skontaktuj się z bankiem!
Pamiętaj – nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji. Nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji.
Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia).
Kontakt z Infolinią SGB:
Ułatwienia dostępu